Профорієнтаційна робота

Інтерактивна гра
«Хто більше знає про професії»
Вправа «Знайомство»
Мета: сприяти створенню позитивної атмосфери на занятті.
Давайте почнемо знайомство. Зараз кожен із вас назве своє ім’я , а потім назве професію , що буде починатися з першої букви імені.( Наприклад, «Я – Анна Володимирівна, я могла б працювати архітектором …»).
Гра "Кадейдоскоп професій»
На дошці написані букви: К, Р, Ф, П. Потрібно пригадати та записати професії або спеціальності, що починаються з цих  букв. Чия команда це зробить краще?
К
П
Контролер
Провідник
Кіноартист
Пілот
Кранівник
Пожежний
Кочегар
Поліцейський
Кіномеханік
Полярник  
Космонавт
Прикордонник
Кабельник
Покрівельник     
Кутюрье
Піротехнік
Кухар
Пічник
Кондитер  
Парашутист
Каменяр    
Пекар
Кравець

Кондуктор


Вправа "Най  - най»
А тепер ви відповісте на питання з елементами гумору. 
Назвіть професії: 
Найзеленіша (садівник, лісник, квітникар-декоратор ...);
 Найсолодша (кондитер, продавець в кондитерському відділі );
 Сама грошова (банкір, професійні тенісисти, боксери, модель...);
 Сама дитяча (вихователь, педіатр, вчитель...); 
Серед нових спеціальностей - одна з найрідкісніших, але високооплачуваних - це професія футуролога. Ці люди займаються довгостроковими прогнозами розвитку бізнесу, економіки, країни в цілому. Зокрема, це високоосвічені фахівці-аналітики, чиє завдання - спрогнозувати майбутнє на основі наукових даних і методів. Зарплатні очікування футурологів - близько 3000євро.
Ще одна професія, яка набирає популярність лайфкоуч.Ці фахівці пропонують людям допомогу в постановці й досягненні своїх цілей. Лайфкоучінг дає можливістьреалізувати себе і досягти поставленої мети, працюючи з тими ресурсами, про які клієнт і не здогадувався, або недооцінював їх. Вартість послуг фахівця - від 400 і вище гривень за сеанс.
Наступні у списку незвичайних професій -це аерографісти. Це люди, які володіють технікою образотворчого мистецтва і можуть нанести малюнок на будь-яку поверхню. Аерографіст виконує художні роботи оформлювального, рекламного і шрифтового характеру, включно зі складанням та виготовленням трафаретів. Заробітна плата такого художника залежить від обсягів його роботи, а обов'язки багато в чому співзвучні з роботою художника.

Сюрвейвер - теж нова спеціальність, людина, яка працює сюрвейером, проводить огляд майна, прийнятого на страхування. На підставі проведених інспекційвизначається кількість і якість товару, придатністьтранспортних засобів до перевезень вантажів. Сюрвейвери бажають отримувати за виконану роботу в цій сфері від 4000 до 5000 грн.

Досить давня, але популярна зараз професія - факір. Факіри - це люди, які працюють з вогнем та піротехнічними інструментами на різних фестивалях і в так званих театрах вогню. Зазвичай вони виступають в цирку, на фестивалях або ж влаштовують власні вуличні шоу. Оплата праці таких фахівців сильно залежить від місця виступу, рівня майстерності і складності програми. А часто - і від щедрості безпосередніх глядачів.

Наступна не тільки екзотична, але й екстремальна професія - берейтори. Це фахівці, які навчають коней. Завдяки праці берейтора коні в цирку вміють робити уклін і танцювати вальс, а коні в стайнях ходять під сідлом і долають складні перешкоди. Берейтори бувають різні, найбільш умілі з них готують підопічних для кінного спорту. Середній дохідберейтора - 5000 гривень на місяць.

Метрдотель  (фр. maître d'hôtel) — особа, яка координує обслуговування відвідувачів ресторану чи готелю. Метрдотель може бути відповідальним за бронювання столів та замовлення страв. Він також приймає скарги від відвідувачів. Метрдотель контролює обов'язки обслуговуючого персоналу та офіціантів. Метрдотель може також виконувати функції головного офіціанта в маленьких ресторанах.
І ще одна цікава екзотична професія - кавісти - знавці  вин. Вони володіють мистецтвом подачі вин, добре знають правила їхнього вживання, але самі практично не п'ють. Зарплати цих професіоналів напряму зав'язані зелітністю закладу. Кавісти з досвідом роботи і високим рівнем володіння мистецтвом мають зарплатні побажання від 10 тисяч гривень.

   Є.Клімов запропонував класифікацію професій, суть її полягає в тому, що залежно від особливостей основного предмету праці всі професії поділяються на п’ять головних типів.
 Професії першого типу – «людина-природа» об’єднують ботаніків, лісників, агрономів, ветеринарів і т.д. Назва підказує, що ці професії полягають у вивченні і використанні корисних копалин землі, води, атмосфери, а також живих організмів – рослин і тварин, тобто неживої і живої природи.
Професії другого типу – «людина – техніка» - це слюсарі, інженери, мотористи, швачки, водії… Люди цих професій займаються машинами, механізмами, транспортними засобами, тобто технікою.
 Ті, хто мають справу з різними умовними знаками, шифрами, кодами, формулами належать до третього типу професій – «людина – знакова система» (бухгалтер, економіст, касир, радист, програміст, оператор). Дизайнери, художники, письменники, журавлі, композитори, музиканти, актори – представники четвертого типу професій «людина – художній образ». Ці професії передбачають роботу з творами літератури, мистецтва, а також інші види робіт у сфері естетики.
 П’ятий тип професій – «людина – людина» - включає продавців, лікарів, вчителів, вихователів, бібліотекарів, слідчих, офіціантів, екскурсоводів. Для цих професій характерна робота з людьми – дітьми чи дорослими.
Вправа
«Зайва професія»
Знайдіть у рядах переліку професій зайву. Одні професії відповідають одному типу професій, а інші іншим.
Бланк
Учитель, психолог, зоолог, екскурсовод, лікар.
Ботанік, біолог, фермер, програміст, лісник.
Художник, артист, письменник, композитор, автослюсар.
Прокурор, офіціант, агроном, тренер, продавець.
Шахтар, металург, водій, економіст, електрик.
Перекладач, філософ, математик, медсестра, бухгалтер.
Вправа «Професії батьків»
Кожна команда повинна визначити 2 професії ваших батьків та без слів показати її. А команда-суперник повинна її вгадати.
 Презентація «Професія майбутнього» (домашнє завдання).
Вам необхідно представити неіснуючу професію або професію майбутнього. Описати чим ця людина буде займатися, де може працювати, які в неї будуть обов’язки і т.д.
Наостанок я вам пропоную пройти жартівливий тест, який допоможе розібратися до яких професійних типів ви схильні. Використовуючи три геометричні фігури - трикутник, коло, квадрат, намалюйте чоловічка, що складається з 10 елементів. Повинні бути використані всі три види фігур. Якість малюнка не має значення. Якщо намальовані зайві елементи - їх треба закреслити, якщо їх не вистачає - домалювати відсутні. Час виконання - 30 с.
Тепер підрахуйте кількість трикутників.
А тепер слухайте ключ до тесту (читає).
Перший тип: 6-8 трикутників - тип керівника, хороші викладачі. Яскраво виражене прагнення до лідерства, добре розбираються в людях, які працюють з інформацією.
Другий тип: 5 трикутників. Відповідальний виконавець, хороші організаторські здібності. Професіонал, до дрібниць продумують свою діяльність.
Третій тип: 4 трикутника. Різноманітність інтересів і талантів. Схильність до індивідуальної роботи.
Четвертий тип: 3 трикутника. Тип вченого. Раціональний, об'єктивний, легко переключається з одного виду діяльності на інший.
П'ятий тип: 2 трикутника. Інтерес до мистецтва і людині. Тонко відчуває все нове і незвичайне.
Шостий тип: 1 трикутник. Винахідник, конструктор, художник. Володіє багатою уявою.

Методичні рекомендації щодо організації профорієнтаційної роботи з учнями в позакласний час
Л. В. Микитюк, 
методист навчально-методичного
кабінету виховної роботи КОІПОПК

Дати людині щастя улюбленої праці – означає допомогти їй знайти серед безлічі доріг ту, на якій найяскравіше розкриваються індивідуальні творчі сили і здібності  її особистості
 Василь Сухомлинський
В умовах реформування системи освіти в Україні особливої ваги набуває проблема, пов’язана з прагненням сучасної молоді знайти місце рівноправного партнера у суспільних процесах, які протікають швидко і вимагають від них одночасно високого рівня загальної підготовки й ґрунтовних знань в обраній сфері професійної діяльності. У сучасному суспільстві молодь не може успішно реалізувати свої соціально-професійні орієнтації без сприяння інститутів системи освіти. Такі заклади не тільки транслюють підростаючому поколінню обсяг знань і передають спеціальні вміння, а також і формують життєві орієнтації, установи та трудові навички, зокрема – вибір майбутньої професії, продовження освіти й професійну підготовку. Таким чином, одним із пріоритетних завдань сучасної системи освіти є організація роботи з учнівською молоддю щодо усвідомленого професійного самовизначення.
В основу профорієнтаційної діяльності покладено такі принципи:
  • комплексний характер профорієнтаційних послуг: організація профорієнтаційної діяльності повинна здійснюватись в соціально-економічному, психолого-педагогічному, медико-фізіологічному та професійному напрямах для забезпечення різнобічної готовності молодої людини до вибору професії;
  • узгодження інтересів особи та суспільства через ринок праці;
  • діяльнісний підхід до визначення професійної придатності;
  • рівні можливості отримання профорієнтаційних послуг громадянами України та громадянами іноземних держав, з якими укладено відповідні угоди, незалежно від місця роботи чи навчання, віку, статі, національності, релігійних переконань;
  • доступність професійної та іншої інформації стосовно можливостей вибору чи зміни професії, форм навчання та працевлаштування;
  • добровільність і безкоштовність отримання профорієнтаційних послуг усіма групами населення на гарантованому державному рівні;
  • конфіденційний і рекомендований характер висновків профконсультацій і профдобору, додержання працівниками профорієнтаційних норм професійної етики;
  • взаємозв’язок школи, сім’ї, виробництва і громадськості в здійсненні профорієнтаційних заходів;
  • систематичність і наступність у профорієнтації.
Підходи до організації ефективної профорієнтаційної роботи:
  • соціально-економічний – аналіз потреб суспільства в різних професіях, з’ясування їх перспектив у трудових ресурсах. Робота за покликанням забезпечує максимальну віддачу працівника і, відповідно, дає кращий економічний ефект;
  • психофізіологічний – забезпечення вибору такої професії, яка максимально відповідає психофізіологічним характеристикам людини;
  • психолого-педагогічний – виховання в учнів любові до праці, формування інтересу до майбутньої професії.
Розвиток ринку праці, зростання вимог до якості підготовки фахівця визначає необхідність якісного покращення усієї системи професійної підготовки кадрів. Одним із важливих напрямів реалізації такого завдання є розвиток і вдосконалення роботи з професійної орієнтації молоді у процесі набуття нею середньої освіти. Важливою умовою ефективності профорієнтаційної роботи є проведення означеної діяльності з дітьми дошкільного віку та учнівською молоддю.Система профорієнтаційних справ дозволить всебічно ознайомити учнів зі світом професій, усвідомити важливе значення кожної з них та необхідність правильного вибору.
Профорієнтаційна робота з учнями – один із головних аспектів виховної роботи, спрямованої на підготовку учнів до свідомого вибору професії, визначення свого місця у суспільстві. У закладах освіти профорієнтаційну роботу з учнями покликані проводити класні керівники, вихователі, бібліотекарі, педагоги-організатори, керівники гуртків у позакласний час. Така робота  організовується з урахуванням  вікових та індивідуально-психологічних особливостей  учнів (вихованців),  їхніх нахилів,   інтересів,   задатків та готовності  до  певних  видів  діяльності й рівня сформованості учнівського колективу.
Особливість позакласної виховної роботи полягає в добровільній участі у ній (учні обирають профіль занять за інтересами), суспільній спрямованості (зміст діяльності відповідає потребам суспільства, відображає досягнення науки, культури, мистецтва), ініціативності, самодіяльності учнів (врахування бажання дітей, їх пропозицій). Цікаво організовані виховні справи, добре спланована робота гуртків за інтересами особливо розвивають здібності дітей, їх творчу активність.
Враховуючи психологічні та вікові особливості учнів, профорієнтаційну роботу з учнями у позакласний час потрібно організовувати поетапно:
  • початковий етап (1-4 класи);
  • пізнавально-пошуковий  етап (5-7 класи);
  • базовий етап (8-9, 10-11 класи).
Початковий етап (1-4 класи). На даному етапі передбачається ознайомлення з окремими професіями, формування поваги до трудівників, позитивного ставлення до різних видів трудової діяльності, інтересу до пізнання своєї особистості (самопізнання); початкових загальнотрудових умінь і навичок, здатності до взаємодії з іншими людьми в процесі діяльності; створення умов для розвитку здібностей молодших школярів; виховання загальної культури праці шляхом залучення до посильних видів діяльності.
Працьовитість, пошана до людей праці всіх професій і спеціальностей, усвідомлення необхідності трудитися, уміння планувати і контролювати свою роботу, правильно організувати робоче місце, акуратність і точність в роботі, посидючість, наполегливість, уміння вибрати найбільш раціональний спосіб виконання завдання, економія матеріалів і часу – всі ці якості потрібно формувати починаючи вже з першого класу. Дітей необхідно поступово вводити у величезний світ професій, учити їх орієнтуватися в ньому. Завдання педагога – якомога раніше виявити інтереси школярів і розвинути їх відповідно до потреб суспільства, створюючи умови для всебічного гармонійного розвитку особи. Професійна просвіта учнів 1-4 класів полягає в необхідності дати їм початкові відомості про важливість будь-якої праці для життя суспільства. Учні ще не готові сприймати інформацію про умови праці, але вони можуть усвідомити, яку користь приносить людям та чи інша професія.
Пізнавально-пошуковий етап (5-7 класи). Означений етап передбачає формування ціннісних орієнтацій, мотивації самопізнання, установки на власну активність у професійному самовизначенні та оволодінні професійною діяльністю, а також систематичне ознайомлення з професіями. Не менш важливими є формування умінь самооцінки, самоаналізу з метою усвідомлення власної професійної спрямованості, консультування щодо вибору профілю подальшої освіти, форм трудової підготовки.
В основній школі професійна просвіта школярів повинна спрямовуватись на ознайомлення учнів з існуючою типологією професій та відомостями про найбільш поширені професії кожного типу, класу, відділу і групи. Важливе місце у профорієнтаційній роботі з учнями 5-7 класів повинні зайняти питання про умови правильного вибору професії та фактори, які на нього впливають.
На цьому віковому етапі основними завданнями профорієнтації є виховання працелюбності, стимулювання до свідомого вибору праці, розвитку творчих здібностей учнів, ознайомлення з різними видами професійної діяльності, умовами праці, об’ємом спеціальних і загальних знань, умінь і навичок, якими повинен оволодіти спеціаліст даної професії, гігієнічною характеристикою, психофізіологічними вимогами професії до людини, системою підготовки та підвищення кваліфікації кадрів із даної.
У підлітків часто змінюється інтерес до професії. Іноді це відбувається в результаті впливу зовнішніх факторів, наприклад, коли учні отримують неправильне уявлення про зміст праці або недостатньо об’єктивно оцінюють свої можливості, ігноруючи психофізіологічні особливості і переоцінюють їх. Чимало учнів узагалі не цікавляться майбутньою професією. Ці аспекти необхідно враховувати у процесі організації профорієнтаційної роботи в основній школі.
Базовий етап (8-9, 10-11 класи). Організація роботи на цьому етапі полягає у вивченні наукових основ вибору професії, її класифікаційних ознак, вимог професій до людини, основних професійно важливих якостей, правил вибору професії. Старшокласники мають оволодіти методиками самопізнання, самооцінки, розвивати індивідуальні професійно важливі якості, формувати вміння зіставляти необхідні для здобуття конкретної професії вимоги з власними можливостями та кон’юнктурою ринку праці. Завданням школи є створення умов для випробування можливостей учнів у різних видах трудової діяльності (консультації щодо вибору професії та навчального закладу, професійний відбір). Про досягнення очікуваних результатів свідчать сформованість особистісно значущого сенсу вибору професії, певної професійної спрямованості, професійне самовизначення учнів, їх готовність до зміни професійної спрямованості, переорієнтації на суміжні професії, на інші види діяльності відповідно до своїх індивідуальних особливостей та результатів профвідбору.
         Учні старших класів потребують розширення, поглиблення та систематизації знань про професії. У зв’язку з цим основними напрямами профорієнтаційної роботи з учнями є: професійне виховання (формування та розвиток в учнів стійких професійних інтересів до тієї чи іншої професії), професійна діагностика (вивчення характерних особливостей людини) та професійна консультація (надання індивідуально-психологічної та медичної консультації).
Особливе значення для визначення змісту профорієнтаційної роботи має рівень професійної спрямованості учнів старшої школи. Розрізняють високий, середній та низький рівні:
високий – загальні та професійні інтереси носять широкий, змістовний та стійкий характер; вироблена система значимих ціннісних орієнтацій, для яких характерне глибоке розуміння значення професії як для окремої особистості так і для всього суспільства;
середній – загальні та професійні інтереси мають стійкий характер, але не завжди поєднуються з інтересами до майбутньої професійної діяльності; інші інтереси обмежені; ціннісні орієнтації виражаються позитивним ставленням до виконання професійного обов’язку;
низький рівень – загальні та професійні інтереси чітко не виражені; відсутнє поєднання з інтересом до майбутньої професійної діяльності.
Ефективність організації профорієнтаційної діяльності полягає у використанні педагогом активних форм та методів роботи. Залежно від мети, завдань та змісту їх поділяють на: інформаційно-просвітницькі, у ході яких вихованцям розповідається про канали працевлаштування, умови прийому на роботу і навчання, надається інформація про світ професій та вимоги, які ставляться до людини;діагностичні, які спрямовані на вивчення особистості учня, його інтересів, нахилів, здібностей з метою виявлення їх відповідності обраній професії.  Серед таких форм профорієнтаційної роботи виокремлюють: ситуаційно-рольову гру, сюжетно-рольову гру, гру-драматизацію, інсценування, гру-бесіду, гру-експрес, гру-мандрівку, вікторину, відгадування загадок, ребусів, кросвордів, екскурсію на підприємства, віртуальну екскурсію, бесіду, розповідь, годину спілкування, калейдоскоп, усний журнал, уявну подорож, творчий конкурс, моделювання життєвих ситуацій, виставку творчих робіт, школу професійної майстерності, презентацію професій, перегляд мультфільмів, кінофільмів, документальних фільмів, відеороликів, станційну форму роботи, гру з літерами та словами, ігрову програму, місто веселих майстрів, прес-шоу, теле-ревю, свято (професійне свято), зустріч із людьми різних професій, ярмарку професій, клуб веселих та кмітливих, акцію, театральну виставу, майстер-клас, анкетування, тестування, мульти/моно проекти, конверт дружніх питань, твір-роздум, тренінг, калейдоскоп професій, професійну вітальню, колаж, диспут, брифінг, моделювання розвивально-виховних ситуацій, брейн-ринг, складання індивідуальних програм саморозвитку, агітбригаду, тематичний діалог, інтернет-подорож, інтернет-форум.
Тематичний зміст виховної діяльності
1-4 класи
«Цінуймо працю інших»
«Професії країни мистецтв»
«Двоє братів – Умійко та Невмійко»
«Землю сонце прикрашає, а людину – праця»
«Калейдоскоп професій»
«Усі професії потрібні, усі професії важливі ...».
«Професії здоров’я»
«Професії мужніх людей»
«Професії настрою»
«Цікавий світ професій»
«Професії моїх батьків»
«Цікаві факти про різні професії»
«Я і світ професій»
«Мої мрії про майбутнє»
«Цінуймо працю інших»
«Всі професії хороші – обирай на смак»
«Підприємства нашого міста (селища)»
«Подорож у світ професій»
«Відгадай професію»
5-7 класи
«Професії від «А» до «Я»
«Професії мого роду»
«Професії роду й народу»
«Місто веселих майстрів»
«Багато треба знати, щоб професіоналом стати»
«Усі професії важливі, обирай свою»
«Професії минулого, сучасного та майбутнього»
«Щоб інших учити, потрібно самому вміти»
«Невідомі професії відомих людей»
«Трудова біографія моєї родини»
«Маловідомі професії»
«Історія речей, які тебе оточують»
«Профорієнтаційний щоденник школяра»
«Презентація професій»
 8-9 класи
«Формула вибору професії: можу + хочу + треба»
«Освіта – шлях до майбутньої професії»
«Таємниця майстерності»
«Що я знаю про майбутню професію?»
«Мої здібності. Як обрати професію»
«Як не помилитися у виборі професії?»
«Світ професій: праця та покликання»
«Освіта і професія»
«Твій вибір – життєвий успіх»
«Ти і ринок праці»
«Ярмарок професій»
«Професії майбутнього»
«Інтереси та їх роль у виборі професії»
«Моя професія – моє покликання»
«Орієнтир у нових професіях»
«Фах, професія, спеціальність»
«Здоров'я і вибір професії»
«Тисяча і одна дорога»
«Кроки до професії»
10-11 класи
«Сучасні мрії молодих»
«Із ста доріг – одна моя»
«Як обрати «свою» професію – таємниця майстерності»
«Сьогодні старшокласник – завтра студент»
«Від мрії до професії»
«Освіта – шлях до майбутньої професії»
«Сузір’я робітничих професій»
«Здібності людини і професії»
«Мій вибір – життєвий успіх»
«Я обираю своє майбутнє»
«Дороги, які ми обираємо»
«Успішний вибір»
«Найпопулярніші та найпрестижніші професії. Трудова міграція»
«Складові успішного вибору»
«Корпоративні традиції. Вміння працювати в команді»
«Трудова дисципліна та трудова етика»
«Формула успіху. Вміння розставляти пріоритети»
«Робоче місце та сучасні технології»
«Мікроклімат у команді та кар’єрні перспективи»
«Резюме. Співбесіда з працевлаштування»
«Я обираю своє майбутнє!»
«Як бути затребуваним у своїй професії»
«Риси та якості майбутнього фахівця»
«Позашкільна освіта – крок до вибору майбутньої професії»
«Професії нашого часу»
«Чи готовий я до вибору професії?»
«Можливості, здібності, інтереси»
«Як уникнути труднощів у виборі професії»
«Шлях до свого майбутнього»

Профорієнтаційна робота – крок у світ професій
Рекомендаційний бібліографічний список літератури
Укладачі:
В.О. Суткова, завідувач бібліотеки КОІПОПК,
Л.В. Микитюк, методист навчально-методичного кабінету виховної роботиКОІПОПК

Даний бібліографічний  список літератури є цінним джерелом для організації та проведення профорієнтаційної роботи у закладах освіти з учнями початкової, основної та старшої школи.
До списку ввійшли нормативно-правові документи Всеукраїнського рівня, бібліографічні описи книг, статті з періодичних видань. Список має наскрізну нумерацію. Хронологічні рамки дібраного матеріалу – 2006-2013 рр.
Перелік літератури призначенийдля директорів начальних закладів, заступників з навчально-виховної та виховної роботи, класних керівників (вихователів), педагогів-організаторів, керівників гуртків, бібліотечних працівників, а також для тих, хто цікавиться питаннями профорієнтаційної роботи.

1. Александрова, Н. А. Значення показників функціонування сім'ї у  професійному самовизначенню старшокласників / Н. А. Александрова // Практична психологія та соціальна робота. – 2011. – №4. –  С. 67-69.
2. Белецкая, О. Профориентация в работе классного руководителя / О. Белецкая // Відкритий урок. – 2011. – №6. – С. 27-28.
3. Бєлошицький, О. Соціально-педагогічні проблеми профорієнтації учнівської молоді / О. Бєлошицький // Трудове навчання (Шкільний світ). – 2012. – №4. – С. 46-51.
4. Білоус, Р. М. Мій професійний вибір: тренінг старшокласників / Р. М. Білоус // Практична психологія та соціальна робота. – 2011. – №1. – С. 10-22.
5. Білоус, Р. М. Психологічна структура та ознаки професійного наміру особистості / Р. М. Білоус // Практична психологія та соціальна робота. – 2011. – №4. – С. 70-74.
6. Білоцерковець, І. Планета професій: творчий проект / І. Білоцерковець // Школа. – 2012. – №7. – С. 78-80.
7. Близнюк, Н. Профорієнтаційна робота у школі / Н. Близнюк // Завуч (Шкільний світ). – 2012. – №15. – С. 34-46.
8. Богданова, О. Н. Профессиональное самоопределение учащихся основной школы / О. Н. Богданова, И. В. Лаврентьева // Стандарты и моніторинг в образовании. – 2012. – №6. – С. 32-35.
9. Бурлаченко, О. Формування мотивації вибору майбутньої професії засобами профорієнтації / О. Бурлаченко // Соціальний педагог (Шкільний світ). – 2011. – №12. – С. 44-45.
10.  Бякова, Н. В. Групповая профориентационная игра «Путь в профессию» / Н. В. Бякова // Воспитание школьников. – 2011. – №1. – С. 49-56.
11.  В мире перспективных профессий // Научно-методический журнал заместителя школы по научно-методической работе. – 2013. – № 1. – С. 127-128 ; № 2. – 2013. – С. 125-128 ; № 3. – С. 124-128 ; № 4. – С. 123-128.
12.  Веленко, А. Уроки профорієнтації в початковій школі : авторська розробка ігрових занять / А. Веленко // Психолог (Шкільний світ). – 2013. – № 11/12. – С. 101-107 ; 2012. – № 1. – С. 19-21.
13.  Войцехівська, Н. Обираємо професію : заняття для учнів 8 класів / Н. Войцехівська // Психолог (Шкільний світ). – 2012. – №23. – С. 19-22.
14.  Волобуєва, Т. Підготовка педагога до профорієнтаційної роботи як підсистема неперервної педагогічної освіти / Т. Волобуєва // Освіта України. – 2011. – №1/2. – С. 7.
15.  Гвардіон, Н. Розум і краса врятують світ : година спілкування з профорієнтації / Н. Гвардіон // Позашкілля (Шкільний світ). – 2011. – №4. – С. 31-32.
16.  Глазков, Ю.  Забезпечуємо потребу учня в освіті / Ю. Глазков // Директор школи (Шкільний світ). – 2011. – №44. –  С. 1, 22-23.       
17.  Горбатюк, І. А. Світ професій і твоє місце у ньому / І. А. Горбатюк // Позашкільна освіта. – 2013. – № 5. – С. 6-16.
18.  Гузенко, Л. В. Концептуальные основы развития и становления профессиональной ориентации в средней школе Германии на современном этапе / Л. В. Гузенко // Профильная школа. – 2013. – № 2. – С. 42-44.
19.  Доровських Л. Самовизначення старшокласників в умовах сучасного шкільного простору / Л. Доровських // Психолог. – 2013. – № 11/12. – С. 110-113.
20.   Зайчук, С. Ранній вибір майбутньої професії / С. Зайчук // Психолог (Шкільний світ). – 2012. – №2. – С. 8-11.
21.  Закатнов, Д. О. Технології підготовки учнівської молоді до професійного самовизначення : монографія / Д. О. Закатнов ; НАПН України. Ін-т проф.-техн. освіти. – К. : Педагогічна думка, 2012. – 158, [1] с.
22.  Зотова, О. Професійна орієнтація учнів у навчально-виховній діяльності сільських закладів освіти / О. Зотова // Рідна школа. – 2011. – №12.– С. 54-59.
23.  Зубатюк, Н. Моніторинг якості профільної освіти та профорієнтаційної роботи / Н. Зубатюк // Школа. – 2012. – №1. – С. 36-46.
24.  Зубковская, И. Б. Мотивационные факторы выбора профиля обучения учащимися общеобразовательных учреждений / И. Б. Зубковская, И. В. Лаврентьева // Профильная школа. – 2013. – № 3. – С. 57-60.
25.  Зулунова, Г. В. Профориентационная работа в школе / Г. В. Зулунова // Начальная школа. – №5. – С. 31-34.
26.  Калошин В. Важливість Я-концепції у забезпеченні самовизначення учнів ПТНЗ / В. Калошин // Психолог. – 2013. – № 11/12. – С. 84-91.
27.  Качур, Г. Ефективна організація правильного вибору / Г. Качур // Управління освітою (Шкільний світ). – 2011. – №17.– С. 2-16. – Вкладка.
28.  Кидисюк, Н. П. Ким стати? : дидактичні матеріали з профорієнтаційної роботи у 1-4 класах / Н. П. Кидисюк, Т. Б. Хомуленко. – Х. : Основа, 2012. – 143, [1] с. – (Бібліотека журналу «Початкове навчання та виховання»; вип. 12 (96).
29.  Клименко, В. Обираємо професію : курс гурткових занять / В. Клименко // Психолог (Шкільний світ). – 2012. – №22. – С. 1-36. – Вкладка.
30.  Козлик, Т. В. З досвіду організації профорієнтаційної роботи школи / Т. О. Козлик // Класному керівнику. Усе для роботи (Основа). – 2011. – №10. – С. 2-13.
31.  Концепція державної системи професійної орієнтації населення : проблема, на розв’язання якої спрямована Концепція : затв. постановою Каб. Міністрів України від 17 верес. 2008 р. № 842 // Труд. підготовка в закл. освіти. – 2009. – № 1/2. – С. 3-5
32.  Коренькова О. Крок у майбутнє : профорієнтаційне заняття з елементами тренінгу / О. Коренькова // Психолог. – 2013. – № 11/12. – С. 108-109.
33.  Косенко, Н. Аукціон професій : тренінг / Н. Косенко // Сучасна школа України. – 2012. – №12. – С. 86-87.
34.  Лапій, В. «Готуємо школярів до свідомого вибору професії…» // В. Лапій. – Педагогічна думка. – 2012. – №4. – С. 35-37.
35.  Липова, Л.  Вибір профілю навчання – важливий крок до професійного самовизначення  / Л. Липова, В. Малишев, П.Замаскіна // Практика управління закладом освіти. – 2011. – №4. –  С. 36-46.
36.  Лощилова, М. А. Пофессиональное самоопределение школьников (на примере Великобритании) / М. А. Лощилова // Профильная школа. – 2012. – №5. – С. 15-23.
37.  Лунченко, Н. Вивчення професійної спрямованості старшокласників / Н. Лунченко // Заступник директора школи. – 2012. – №12. – С. 43-54.
38.  Мартинець, Л. А. Проектна діяльність у професійному становленні особистості старшокласників / Л. А. Мартинець // Виховна робота в школі (Основа). – 2011. – №4. – С. 42-55.
39.  Мерзлякова, О. Л. Методики професійного визначення / О. Л. Мерзлякова, Г. О. Євдокимова. – К. : Шкільний світ, 2011. – 120 с. – (Бібліотека «Шкільного світу»).
40.  Методи психодіагностики у професійному самовизначенні молоді : метод. посіб. [для пед. працівників] / [авт.: О. В. Мельник, Л. С. Злочевська, Н. С. Гончар] ; НАПН України. Ін-т проф.-техн. освіти. – К. : Педагогічна думка, 2012. – 109 с.
41.  Миколаєнко, А. Професійна орієнтація та професійне самовизначення учнів загальноосвітніх навчальних закладів / А. Миколаєнко, В. Герасимчук // Рідна школа. – 2012. – №11. – С. 66-70.
42.  Мітєв, І. Профорієнтаційна робота як система / І. Мітєв, Л. Шинкар // Управління освітою (Шкільний світ). – 2011. – №8. – С. 24-27.
43.  Міщанін, Н. Проблеми професійного самовизначення: перший крок у 8 класі з  курсу «Людина і світ професій» / Н. Міщанін // Психолог (Шкільний світ). – 2012. – №7. – С. 14-16.
44.  Навігатор у світі професій : [профорієнтаційний напрям виховання ] // Шкільна бібліотека. – 2013. – № 11/12. – С. 118-160.
45.  Національнастратегія розвиткуосвіти в Україні на період до 2021 року : схвалено Указом Президента України від 25 черв. 2013 р. № 344/2013 // Класний керівник. 2013. –№23/24. С. 9-23.
46.  Некраш, Л. Вибір професії: як діяти, щоб не помилитися / Л. Некраш, М. Стрільник. – К. : Шкільний світ, 2011. – 128 с. – (Бібліотека «Шкільного світу»).
47.  Олійник, О. Сімейне професійне консультування в системі загальної середньої освіти / О. Олійник // Заступник директора школи. – 2012. – №12. – С. 37-42.
48.  Онуфрієнко, Л. О. Вступ до тренінгу професійного самовизначення / Л. О. Онуфрієнко // Обдарована дитина. – 2011. – №5. – С. 18-21.
49.  Панова, Л. Г. Професійний навігатор : урок-гра / Л. Г. Панова // Класному керівнику. Усе для роботи. – 2012. – №12. – С. 21-22.
50.  Панова, Л. Г. Світ професій: рольова гра «Башта» / Л. Г. Панова, О. Й. Благодірова // Шкільному психологу. Усе для роботи (Основа). – 2012. – №11. – С. 26-27.
51.  Педагогічна підготовка батьків до професійного самовизначення дутей старшого шкільного віку : методичні рекомендації / О.М. Докукіна, Т.В. Кравченко,
Л.В. Повалій. – К., 2013.
52.  Педагогічна підготовка сімей різного типу до професійного самовизначення старшокласників : методичний посібник / [В.П. Горпинюк, О.М. Докукіна,
В.Г. Постовий]; за заг. ред. Т.В. Кравченко. – К., 2013.
53.  Петрище В. Обираю професію : структура програми / В. Петрище, М. Лемак // Психолог. – 2013. – № 11/12. – С. 92-96.
54.  Петрище, В. Обираю професію : структура програми для 8-10 класів / В. Петрище, М. Лемак // Психолог (Шкільний світ). – 2012. – №12. – С. 35-39.
55.  Пономаренко, О. Особливості профорієнтаційної роботи у навчальних закладах Великої Британії / О. Пономаренко // Вища школа. – 2011. – №3. – С. 69-77.
56.  Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України: постанова Каб. Міністрів України від 14.11.2012 № 1069 // Офіц. вісн. України. − 2012. − № 90. − Ст. 3644. – С. 22.
57.  Про впровадження наукового психолого-педагогічного проекту «Вибір успішної професії» : наказ Міністерства освіти і науки України від 28.07.2008 № 699 // Інформ. зб. М-ва освіти і науки України. − 2008. − № 36. − С. 12−27.
58.  Про затвердження Державної цільової соціальної програми «Молодь України» на 2009–2015 роки : постанова Каб. Міністрів України від 28.01.2009 № 41 // Офіц. вісн. України. – 2009. – № 7. – Ст. 217. – С. 50. – Дод. 1 : Паспорт Державної цільової соціальної програми «Молодь України» на 2009–2015 роки ; Дод. 2 : Завдання і заходи на виконання Державної цільової соціальної програми «Молодь України» на 2009-2015 роки.
59.  Про затвердження Концепції державної системи професійної орієнтації населення : постанова Каб. Міністрів України від 17.09.2008 № 842 // Уряд. кур’єр. − 2008. − 1 жовт. (№ 182). − Орієнтир. − С. 15−16 ; Офіц. вісн. України. − 2008. − № 72. − Ст. 2426. – С. 53. – Концепція додається.
61.  Про освіту : Закон України : за станом на 8 грудня 2006 р. / Верховна Рада України. – Офіційне видання. – К. : Парламентське вид-во, 2006. – 40 с. – (Серія «Закони України»).
62.  Про Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України [Електронний ресурс] : наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 31.10.11 №1243 – Режим доступу :http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/24565/.
63.  Професійне самовизначення старшокласників : методичні рекомендації /
І.М. Мачуська, Л.В. Повалій. – К., 2013.
64.  Профорієнтація : перший крок на шляху до мети // Завуч (Шкільний світ). – 2011. – №24. –  С. 1-24.
65.  Пчелинова, В. В. Многоярусная классификация профессий и специальностей как основание профориентирования / В. В. Пчелинова // Практична психологія та соціальна робота. – 2012. – №1. – С. 40-47.
66.  Резапкина Г. В. Обзор интернет-ресурсов по проблемам профессионального самоопределения / Г. В. Резапкина // Народное образование. – 2011. – №10. – С. 195-204.
67.  Резапкина, Г. В. Акцентуация и выбор профессии / Г. В. Резапкина //   Педагогическая диагностика. – 2011. – №4. – С. 30-45.
68.  Романова, І. Система профорієнтаційної роботи в спеціальній школі-інтернаті / І. Романова, Н. Петаєва //Дефектолог. – 2013. – № 3. – С. 4-9.
69.  Садоян, І. А. Рання професійна орієнтація – актуальна проблема сьогодення / І. А. Садоян // Нива знань. – 2012. – №4. – С. 57-60.
70.  Сервачак, О. Психолого-педагогічний супровід професійного визначення  школярів / О. Сервачак // Школа. – 2011. – №7. – С.79-81.
71.  Сидоренко, В. К. Вплив особливостей психологічних типів особистості на можливості вибору професії молодою людиною / В. К. Сидоренко // Трудова підготовка в сучасній школі. – 2013. – № 6. – С. 35-40.
72.  Ситнікова, Г. О. Обираємо професію – обираємо життя / Г. О. Ситнікова, Н. П. Біличенко // Класному керівнику. Усе для роботи. – 2012. – №12. – С. 18-20.
73.  Скутін, А. О. Підготовка учнівської молоді до свідомого вибору професії на уроках трудового навчання  у методичних поглядах Д. О. Тхоржевського / А. О. Скутін // Трудова підготовка в сучасній школі. – 2013. – № 6. – С. 11-15.
74.  Ставецький, В. Юрист – усе ще престижно, а вчитель – ні: формування свідомого підходу до вибору професій / В. Ставецький // Шкільний світ.– 2012. – №3. – С. 4-5.
75.  Титенко, О. Людина для професії чи професія для людини? : година спілкування в 9 класі / О. Титенко // Завуч (Шкільний світ). – 2012. – №15. – С. 47-49.
76.  Ткаченко, В. Вибір успішної професії: проект. Діяльність школи з реалізації проекту / В. Ткаченко, Л. Барсукова, С. Харитонова // Завуч (Шкільний світ). – 2012. – №15. – С. 4-8.
77.  Ткаченко, В. Профорієнтаційна робота / В. Ткаченко // Директор школи (Шкільний світ). – 2011. – №19. – С. 19-22.
78.  Ткаченко, В. Психологічне дослідження учнів 9-10 класів на етапі профілізації (2011-2012 рр.) / В. Ткаченко, Л. Барсукова, С. Харитонова // Завуч (Шкільний світ). – 2012. – №15. – С. 9-12.
79.  Туріщева, Л. В. От уже ці сучасні професії / Л. В. Туріщева // Класному керівнику. Усе для роботи (Основа). – 2012. – №11. – С. 53-55 ; Шкільному психологу. Усе для роботи (Основа). – 2012. – №11. – С. 37-38.
80.  Футерко Л. Моє професійне майбутнє : психологічний тренінг / Л. Футерко // Психолог. – 2013. – № 11/12. – С. 97-100.
81.  Футерко, Л. Моє професійне майбутнє : психологічний тренінг / Л. Футерко // Психолог (Шкільний світ). – 2011. – № 44. – С. 6-9.
82.  Харитонова, С. Профорієнтація та психологія професійного вибору / С. Харитонова // Завуч (Шкільний світ). – 2012. – №15. – С. 19-33.
83.  Хмелєва-Токарєва, О. Сучасна шкільна профорієнтація / О. Хмелєва-Токарєва,   І. Ткачук // Психолог (Шкільний світ). – 2012. – №2. – С. 12-13.
84.  Хромова, О. Л. Методичні рекомендації. Робота школи з педагогічної підготовки батьків до професійного самовизначення старшокласників / О. Л. Хромова // Класний керівник. – 2013. – № 13/14. – С. 1-30.
85.  Цікавий світ професій : розробки занять для учнів 3-4 класів / авт.-упоряд. Г. І. Білоус. – Х. : Основа, 2012. – 94, [2] с. – (Бібліотека журналу «Початкове навчання та виховання»; вип. 3 (99).
86.  Чернецька, Л. О. У світі професій : виховний захід, 5-11 кл. / Л. О. Чернецька // Виховна робота в школі (Основа). – 2012. – №11. – С. 19-25.
87.  Чуприна, С. А. Використання методу проектів у профорієнтаційній роботі / С. А. Чуприна // Трудове навчання в школі (Основа). – 2012. – №23. – С. 21-23.
88.  Шемчук, С. Ділові (рольові) ігри в професійній орієнтації старшокласників /
С. Шемчук // Трудове навчання (Шкільний світ). – 2013. – № 5. – С. 38-41.
89.  Яланська С. Система профорієнтацйної роботи у навчальному закладі /
С. Яланська // Психолог. – 2013. – № 11/12. – С. 80-83.

Інформаційні ресурси
1.       Світ професій: молодіжно-консультативна служба [Електронний ресурс] : сайт Державна бібліотека України для юнацтва. – Режим доступу : http://www.4uth.gov.ua/trade/actually.htm.
2.       Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників [Електронний ресурс] : сайт Законы Украины.Информационно-правовой портал. – Режим доступу:http://uazakon.com/document/spart20/inx20247.htm.
3.       Створення сприятливого середовища для забезпечення зайнятості молоді [Електронний ресурс] : інформаційно-ресурний портал для молоді.  – Режим доступу :http://molodistua.org/international_policy/priorities/employment/?pid=3745.
4.       Профорієнтація – зроби свідомий вибір: [Електронний ресурс]: сайт Благодійний фонд Розвиток України. – Режим доступу : http://prof.osvita.org.ua/uk/index.html.
5.       Портал професійного консультування: [Електронний ресурс] : портал професійного консультування. – Режим доступу:http://profi.org.ua.
6.       А. Я. Психология: тесты, тренинги, словарь, статьи [Електронний ресурс] : сайт А. Я. Психология. – Режим доступу :http://azps.ru.
7.       Банк интерактивных профессиограмм [Електронний ресурс] : сайт Департамента труда и занятости населения города Москвы. Режим доступу :http://prof.labor.ru.

Конкурс-гра «Голосую за професію»
(для учнів 8-9 класів)
Мета: Ознайомити з різноманітним світом професій; звернути увагу підлітків на таке важливе питання, як вибір професії; розширяти кругозір дітей; допомогти їм  обрати справу до душі, відповідно до своїх можливостей; збагатити словниковий запас; виховувати повагу до людей різних професій.
Обладнання: профорієнтаційна література; епіграфи «Життя без праці – злодійство, праця без мистецтва – варварство» (Д.Рескін), «Твоя діяльність, і тільки вона одна, визначає твою цінність» (Ч.Фіхте), «Робота, яка  подобається, перестає бути важкою роботою» (В.Шекспір), плакат «Вибір професії – вибір майбутнього», мультимедійна дошка, слайди, атрибути для конкурсів, музичний супровід.
Вед. 1. Здрастуйте, дорогі друзі!
Вед. 2. Доброго дня, шановні гості, вчителі, батьки!
Вед. 3. Ми раді вітати вас на нашому конкурсі «Голосую за професію», який присвячений актуальній темі для наших старшокласників – вибору професії (слайд 1).
Вед. 1. Що чекає в майбутньому кожного випускника нашої школи – сьогодні ніхто не зможе сказати. А поговорити про майбутні професії – це  реально.
Вед. 2. Вибір професії в житті кожної людини – це вибір життєвого шляху, вибір долі. А беручи до уваги те, що світ професій  на початку ХХІ століття виріс до 50 тисяч,з кожним роком стає все складніше і складніше вибрати в цьому океані справу свого життя, щоб вона була і до душі, і по плечу, і, що не менш важливо, гідно оплачувалась.
Вед. 3. Наш захід допоможе учням продемонструвати свої знання, які вони отримали на 15-хвилинках, декому дізнатися щось нове про професії і спеціальності, а хтось може знайде справу свого майбутнього.
Отже, на сцену виходять 5 команд – представники 5 творчих груп, які були сформовані на основі анкетування і які будуть сьогодні представляти професії слідуючих типів: «людина–природа», «людина-техніка», «людина-людина», «людина-знакова система» і «людина-художній образ».
(Команди займають свої місця на сцені).
Вед.1. І все-таки, наша зустріч – це конкурс, в якому  будуть переможці.
Вед. 2. А визначити їх нам допоможе поважне журі. Дозвольте вам представити:
1.
2.
3.
Вед. 3. Почнемо гру з домашнього завдання: захист проекту по темі «Типи професій».
Вед.1. Хвилиночку! Але перед цим всі повинні запам’ятати умови гри:
Вед. 2. Своє задоволення діями команд і журі ви можете виражати активними оплесками.
Вед. 1. Не дозволяється шуміти і викрикувати з місця.
Вед. 2. Категорично забороняються підказки.
Вед. 1. Журі має право знімати бали, якщо порушується порядок гри.
Вед. 2. Переможців жде нагорода.
Вед. 3. Дорогі учасники, нехай вашими супутниками в грі будуть – хороший настрій і дружба.
Вед. 1. Отже, починаємо наш конкурс.  Слово для захисту свого  типу професій надається першій команді під кодовою назвою Л-П.
(Виступ одного учасника від команди – слайд 2).
Вед. 2. Дякуємо за виступ. Слово надається другій команді під кодовою назвою Л-Т.
(Виступ одного учасника від команди -  слайд 3).
Вед. 3. Дякую. Слово надається третій команді під кодовою назвою Л-Л.
(Виступ одного учасника від команди -  слайд 4).
Вед. 1. Дякуємо за виступ. Слово надається четвертій команді під кодовою назвою Л-З.
(Виступ одного учасника від команди -  слайд 5).
Вед. 2. Дякуємо за виступ. Слово надається п’ятій команді під кодовою назвою Л-Х.
(Виступ одного учасника від команди -  слайд 6).
Вед. 3. Переходимо до конкурсної програми.

І конкурс «Розминка». Вікторина «Відгадай професію».
1. Спеціаліст з виготовлення виробів з металу - Токар
2. Спеціаліст з виховання та навчання дітей - Педагог
3. Спеціаліст з складання й налагодження механічного обладнання - Слюсар.
4. Спеціаліст з обслуговування та ремонту радіоапаратури – Радіомайстер.
5. Майстер з ручного кування металу - Коваль.
6. Спеціаліст з вищою технічною освітою - Інженер.
7. Власник сільськогосподарського підприємства з використанням земельної ділянки - Фермер.
8. Спеціаліст з розведення фруктово-ягідних кущів - Садівник.
9. Фахівець з технології з'єднання деталей конструкції шляхом їх місцевого сплавлення – Зварювальник.
10. Спеціаліст з духових і клавішних інструментів - Музикант.
11. Фахівець, що володіє ножицями і гребінцем - Перукар.
12. Спеціаліст з вивчення процесів, що відбуваються в земній атмосфері -  Метеоролог.
13. Спеціаліст з обробки дерева - Столяр.
14. Спеціаліст з обслуговування електричних мереж і електричного обладнання - Електромонтер.
15. Працівник торгівлі - Продавець.
ІІ конкурс.  Тест «Чи знаєте ви професії?»
1. Англійському поняттю «драйвер» відповідає ...
а) водій,
б) льотчик,
в) гітарист.
2. Де працює фармацевт?
а) в аптеці,
б) в магазині дієтичних продуктів,
в) в зоомагазині.
3. Який синонім можна застосувати до слова «репортер»?
а) видавець,
б) диктор,
в) журналіст.
4. Хто перевіряє квитки в поїзді?
а) стюард,
б) кондуктор,
в) контролер.
5. Хто такий отоларинголог?
а) лікар,
б) біолог,
в) космонавт.
6. Де працює круп'є?
а) у банку,
б) в конторі,
в) в казино.
7. Чим займається кінолог?
а) мишами,
б) собаками,
в) кінофільмами.
8. Хто такий візажист?
а) робить візи,
б) макіяж,
в) візитки.
9. Чим займається ріелтор?
а) продажем  нерухомості,
б) виставками,
в) реалізацією продукції.
10. Хто такий фрезерувальник?
а) токар,
б) слюсар,
в) тесля.
ІІІ конкурс. Гра «Аукціон».
По характерним ознакам визначити професію.
№ п/п
Характерні ознаки
Назва   професії (відповіді)
1
Малюнок, проект, план, місто, креслення, конструкції, будівництво, будівлі, пам'ятники
Архітектор
2
Тканина, розкрій, лекало, костюм, ножиці, ательє
Кравець
3
Правопорядок, злочинець, закон, охорона, пост, гонитва, сміливість, сила, безпека
Міліціонер
4
Краса, волосся, ножиці, зачіска, стиль, шампунь,  фарба, клієнт
Перукар
5
Ремонт, трубопровід,  опалювання,  водопровід,  аварія, технічна грамотність, слюсарний   інструмент
Слюсар-сантехнік
6
Обличчя,  краса  особи,   макіяж особи
Візажист
7
Верстак, рубанок, деревина, меблі, майстерня
Столяр
8
Театр,  глядачі,  сцена, прем'єра, оплески, костюм, грим
Артист
9
Ясла, дитячий садок, гра, прогулянка, сон, ранок, хоровод
Вихователь дитячого саду
10
Білий халат, хворий, поліклініка, діагноз
Лікар
11
Книга, фонд, знання,  ерудиція, тиша, факти, каталоги, читачі-користувачі
Бібліотекар
12
Газета, новини, сучасність, люди, оперативність, редакція
Кореспондент, журналіст
13
Будівництво, цеглина,  бетон, окомір, конструкція, свіже  повітря, стіна,  кладка
Муляр
14
Земля,  природа, поле, теплиця, сад,  сорти,  рослини,  відхід, плоди,  зерно, добрива, урожай
Агроном
15
Тісто, борошно, піч,  хліб,  пишнота, аромат, смак, чистота, тепло
Пекар

 (В цей час – гра з глядачами «Професія на букву…»)
Вед. 3. Поки журі підводить підсумки перших 3-х конкурсів, оголошую Рекламну паузу (музична реклама професії лікаря – пісня «Я не могу иначе»).
Вед. 3. Слово надається журі (рахунок після 3-х конкурсів).
ІV конкурс. Гра «Сама - сама».
Назвати професії,які найбільш підходять даній характеристиці:
Сама прибуткова:
Сама солодка:
Сама дитяча:
Сама смішна:
Сама зелена:
Сама важка.
(В цей час гра з глядачами «Сама серйозна професія»).
V конкурс. Гра «Один день з життя..» (вчителя, лікаря, міліціонера…)
Скласти  розповідь тільки з іменників про «звичайний» трудовий день працівника.
(В цей час – гра з глядачами «День з життя вчителя»).
(Напр. Дзвінок – сніданок – дзвінок – урок – запитання – відповідь – двійка – перерва - учительська – директор – скандал – урок – п’ятірка – дзвінок – дім – ліжко)
VІ конкурс.  Пантоміма «Відгадай професію» (за допомогою жестів без слів показати загадану в завданні професію).
Вед. 3. Поки журі підводить підсумки останніх 3-х  конкурсів, я хочу нагадати всім вам, дорогі старшокласники, що професій в світі багато - цікавих, яскравих, захоплюючих, але знайте, що не так і важливо, яку з них виберете ви, найважливіше, щоб цей вибір був зроблений правильно! Адже кожна професія корисна для нас самих, для суспільства, для країни, в якій ми живемо! Тому не помиліться! Пам’ятайте: будь-яка професія вимагає майстерності, і тільки від вас буде залежати, чи скажуть про вас люди: «Майстер своєї справи», чи ні.
Слово надається журі (оголошення результату гри, нагородження переможців) .
Вед. 3. Вітаю переможців! Успіхів друзі! І до нових зустрічей!

 Ярмарок професій. Виховний захід (11 кл.)

 Мета:
-          ознайомити учнів із переліком галузей народного господарства, переліком професій які дають змогу займатися індивідуальною трудовою діяльністю, які мають попит на ринку праці;
-          порадити, як обрати професію до душі, як уникнути помилок розчарувань у виборі професій, як врахувати  дані гороскопа при виборі професії;
-          виховувати зосередженість, щоб не розгубитися в різноманітності професій.
Оформлення: Вивіска « Ярмарок професій»; малюнки учнів; роботи дівчат: вишивки, в’язані речі; скриньки з матеріалами профорієнтації; столи, за якими сидять учні; квіти: живі, штучні, ікебани; кавовий набір, солодощі; дівчата мами, вчителі накидають на плечі хустки; хлопці одягають солом’яні капелюхи. 
( Лунає тиха, спокійна мелодія).
Хід заходу.
  1 -й учень.
   Поки ти їв, і спав, і ріс
   Поки малий ще ти на зріст,
   Мабуть, вже тисячі людей
  Подбали про життя твоє.
  Аби ти добре ріс,
  Аби ти добре їв,
  Щоб ти спокійно спав
  І в різні  ігри грав.
  Ти став здоровий, молодець,
  Сміливим і умілим,
  А чим порадуєш людей,
 Яким хорошим ділом?
   Учитель.  І щоб вибрати те хороше діло, професію до душі, ми сьогодні прийшли на ярмарок професій. А як ви думаєте, чи можна прожити без професії?
   1 - й учень . Я вважаю, що  без професії людині прожити на можна, людині, яка поважає себе, бо в усі часи славилися хороші майстри своєї справи.
  2 - й учень.   Я теж думаю, що не можна, бо улюблена праця звеличує людину.    
  3 - й учень.   А на мою думку, без професії, без улюбленої справи, людина існує, а не живе.
   Учитель.     Якщо так, то поринаймо у світ ярмарку. По - перше, розглянемо перелік галузей народного господарства і кожен подумає, в якій галузі ви хотіли б працювати?  
  ( Учень роздає зі своєї скриньки перелік галузей народного господарства, і кожен учасник знайомиться зі списком).
  1 - й учень.   
    Учитель діткам - батько й мати
    У серці теплі почуття,
     Готовий їм завжди віддати
    Свойого  часточку життя.
    В очах дитячих іскри грають,
    Співучий прозвучав дзвінок.
    Їх вчитель в класі зустрічає
    І починає урок.
    Живе учительське слово
    У тиші човном попливло.
    І ожили ліси й діброви
    І  оновилося село.
    Бо слово вчителя, як мрія
    Любов у ньому і краса.
   Воно добро у серці сіє,
   Воно ж бо чисте, як роса.
  2 - й учень.
  Учителем можливо стати,
  Учителем - дітей научати
  Науки головної - жить.
 ( Учень дістає зі своєї скриньки перелік професій освітньої галузі, роздає для ознайомлення і розповідає про свій вибір).
  Учитель. Як учитель, я хочу, щоб мої вихованці не тільки добре засвоїли знання, а й могли  використати їх у житті, були хорошими людьми і фахівцями улюбленої справи.
  1 - й учень.
   Професій безліч є  цікавих,
   Але свою вгадати як  -
   Щоб добре діло й добра слава?
   І я собі міркую так:
  Потрібно лікувать хвороби,
  Водить у космос кораблі,
 Та я  із роду хліборобів
  І родовід мій - від землі.
  Степ перейти - життя прожити,
  То на такі прості слова,
  Життя утворене від жита,
  Бо хліб усьому голова.
  Раніш од сонечка вставати,
  Погладить   колос на ходу!
  Ні, я, мабуть, не в космонавти, -
 У хлібороби я піду.
( Учень зі  своєї скриньки  роздає перелік сільськогосподарських професій).    
  Учитель.  Обираючи професію, треба пам’ятати, що здійснити відповідальний крок вибору треба свідомо, враховуючи свої нахили та здібності, особистості та громадські інтереси.
  1 - й учень.  Погляд на професію як постійну, на все життя справу - хибний, бо не враховує, що людина має різносторонні здібності, які дають можливість накопичувати спеціальні знання та навички у різних сферах діяльності, кращим інженером буде той, хто пройшов школу майстерності робітника.
  2 - й учень.  Розподіл професій на погані й хороші,  цікаві, легкі й важкі - помилковий. Значення професії у житті людини залежить не від характеру роботи, а як до неї ставиться сама людина.
  3 - й учень.  Професію не слід обирати за компанію. Такий вибір тільки випадково буває вдалим.
  1 - й учень.   Інколи за зовнішньою привабливістю професії приховані її труднощі. Так, професію геолога інколи цінують за можливість мандрувати і споглядати світ. Але ж…
 2 - й учень.   Світ професій значно ширший. понад 40000, ніж коло навчальних предметів, тому ототожнення улюбленого предмету з професією не є надійним орієнтиром у виборі професії.
  3 - й учень.   Вибираючи професію, слід враховувати характер особи, стан її здоров’я, ознайомитися з гороскопом.  Адже характер людини залежить від дати народження. Гороскоп нам вказує не тільки на ті професії, які можна обирати, а застерігає від тих,  яких обирати не варто, бо це може призвести до погіршення здоров’я.
   ( Перший учень роздає зі своєї скриньки матеріали « Гороскоп і вибір професії», з якими учні знайомляться за столами. 2 - й учень роздає  перелік професій, які  дають можливість займатися індивідуальною трудовою діяльністю. 3 - й учень - список професій, які користуються сталим попитом у регіоні).
   1 - й учень.  
   Зростають будинки і храми
   За допомогою кранів крилатих.
  І все це створено руками
   Будівельників завзятих.
( Учень дістає зі своєї скриньки перелік професій будівничих спеціальностей. Розповідає ким він хоче стати в майбутньому).
  2 - й учень.
    Вони призвані  клятву давати
    В будні свята
   На варті здоров’я   стояти,
   Люди в білих халатах.
  Життя і здоров’я  наше
  В їхніх руках.
 ( Роздає список професій медичного спрямування).   
   Учитель.  Сьогодні на ярмарку ми зустрілися з мамою нашої учениці, яка працює у медичному ліцеї і може більше нам розповісти про професії, що можна здобути у цьому  закладі.
  (Розповідь мами).
  3 - й учень.  
   На заводі бути - моя мрія,
   Де чавун тече рікою, як зоря жевріє.
  Там я домни і мартени буду будувати,
  Мідь й вугілля в шахтах добувати.
( Учень роздає перелік професій машинобудування і металургії).
( Інші учні роздають списки  професій зв’язку та транспорту, перелік професій захисників  прав людини, та професій харчової та легкої промисловостей).
( Учениці, які мріють бути офіціантками, роздають кожному бажаючому каву, ставлять на столи солодощі).
   Учитель.   Ярмарки на Україні існують давно. Спочатку для  обміну речей, пізніше для торгівлі. Бо ярмарок - це торгове дійство. Нині на ярмарок  все частіше організовують виставки, на  яких  підписуються  контракти  купвлі - продажу. Проводяться зустрічі з цікавими людьми, концерти аматорських колективів, просто зустрічаються друзі за чашкою кави, щоб поспілкуватися, поділитися свої планами. В час ринкових відносин все більше розвивається мале підприємництво, тобто зайнятість людей індивідуальною трудовою діяльністю. на нашій виставці представлені роботи учнів, а також роботи професіоналів: вишивальниць , квітникарів, кравців.
( Учениця роздає перелік професій галузі культури. Розповідає про свою мрію стати хореографом. Виконує танець.) 
   Учитель. Як ми бачимо, деякі  учні вже визначилися з тим, ким хочуть стати у дорослому житті й уже зараз реалізовують свої мрії.
( Учень роздає список нових професій).
  Учитель.  Є професії, які говорять самі за себе, а є професії, про які ми нічого не знаємо, тому звернемося до словничка нових слів.
  Майстер із виготовлення гобеленів - це майстер виготовлення  килимових виробів.
  Кесонник - працівник, який веде роботи в закритому від зовнішнього повітря колодязі.
  Такелажник - робітник, який обслуговує установки, в яких відбувається процес електролізу, тобто покриття  деталей іншими металами чи сплавами.
( Відбувається ще одна зустріч із мамою учня. Вона звертає увагу дітей на те, що треба пробувати свої сили в різних галузях і тільки тоді можна буде визначитися, що краще і найбільше підходить. Мама виконує пісню Н.  Крутової  -  Шестак «Сину, сину, ангел мій».
   Учитель.  Вибір професії - це справа не одного дня. Сьогодні ми зробили початок, а вдалий вибір залежить від вас. Звичайно, всі галузі  й професії ми сьогодні не згадали. Як же уникнути помилок і розчарувань у виборі професії? Зважуючи на те, що почули, я впевнена, що виберете собі професію до душі й  не станете блудним сином. Бо лише трудом дорослішають душі, й лише на світі сущі ми.

Немає коментарів:

Дописати коментар